Miks eelistada täistera?

Miks eelistada täistera?

Teed oma tervisele ja rahakotile teene eelistades täistera tooteid rafineeritud ehk ‘’valgele’’. Arvatakse, et suur rafineeritud teraviljade tarbimine on seotud rasvumise ja põletikuga. Kui süüa aga täistera teravilju tasakaalustatud ja mitmekesise toitumise osana siis külvad ja lõikad sellest palju head ja kasulikku oma tervisele.

Täisteras on rohkem vitamiine, mineraale ning antioksüdante

Täistera teravilju süües või valides näiteks leiva või saia tooteid mis sisaldavad vähemalt 51% täistera saad Sa rohkem kasulikke toitaineid. Täisteras on suuremas koguses taimset valku, kiudained ja aeglaselt imenduvad süsivesikud. Veel sisaldavad täisteratooted rohkem B-grupi vitamiine mida vajame:

✔︎ et meie närvisüsteem ja ainevahetuse protsessid toimiksid efektiivselt
✔︎ immuunsüsteemi edukaks toimimiseks
✔︎ naha, juuste ja küünte tervis
✔︎ naise ja mehe viljakus.

Täisteratooted sisaldavad organismile vajalikke mineraalaineid nagu magneesium, tsink, vask, fosfor ja mangaan.

Kas teadsid? Eestis kehtib ‘’täistera’’ mõiste kasutamisel Hea tava kokkulepe, mis sõnastab, millist toodet võib nimetada täistera toodeteks. Jälgi toote koostist! Pagaritoodete puhul peab teraviljadest koostisosade sisaldus olema vähemalt 50%. Täisterapasta ja ekstrudeeritud täisteratoodete puhul peab teravilja koostisosasid olema vähemalt 100%. Kontrolli täistera kvaliteeti juba pakendilt aga juhul kui infot ei leia siis hea trikk on täistera kvaliteeti kontrollida läbi kiudainete sisalduse. Kõrgem kiudainete sisaldus on märk ka suuremast täistera sisaldusest.

Täistera on suurepärane kiudainete allikas

Piisav kiudainete igapäevane tarbimine tagab hea seedimise ja rikastab mikrobioomi. See aga omakorda tugevdab immuunsüsteemi ja toetab vaimset tervist. Miks on kiudained veel kasulikud?

✔︎ Kiudained hoiavad seedimise korras.
✔︎ Aitavad ennetada südamehaigusi ja II tüübi diabeeti ehk suhkruhaigust.
✔︎ Kiudained aitavad stabiliseerida veresuhkrut.
✔︎ Kiudainete regulaarne söömine tekitab täiskõhutunde ja hoiab kõhu kauem täis.

☞ Kui inimene tarbib piisavalt kiudaineid, siis saab ta ka piisavalt vajalikke vitamiine ja mineraale, sest toidud, mis on kiudainerikkad on rikkad ka vitamiinide ja mineraalide poolest.

☞ Kiudaineid leidub ainult taimedes – mitte ükski loomne toidukraam naturaalselt kiudaineid ei sisalda!

Jälgi hoolega, et Sinu menüüs oleks esindatud piisavalt kiudaineid:

Naised: vähemalt 25g kiudaineid päevas
Mehed: vähemalt 35g kiudaineid päevas

 

Katri Merisalu
https://toitumisterapeut.ee/